Terug naar Blog
Grenzen aangeven - Hoe word

Grenzen aangeven - Hoe word je hier beter in?

May 22, 2021

Grenzen aangeven betekent dat je opkomt voor je eigen welzijn. Je geeft aan waar er te veel van jou verwacht wordt op fysiek, emotioneel of mentaal vlak. Maar hoe doe je dit goed? En hoe voorkom je dat de andere partij teleurgesteld achterblijft? In dit artikel leer jij hoe je goede grenzen trekt.

Je baas vraagt of je nog even dat extra werk kan wegwerken. Je partner vergeet weer de vaatwasser uit te ruimen terwijl dat wel de afspraak was. Na een slechte nacht slaap vraagt je collega je plotseling voor een lastige presentatie. Je ziet jezelf als een behulpzaam persoon en wilt echt niet moeilijk doen, maar waar ligt de grens?

Jouw grens is niet hun grens

Persoonlijke grenzen zijn persoonlijk. Wanneer een ander te veel van jou vraagt gebeurt dit meestal niet bewust. De andere partij staat er vaak onvoldoende bij stil wat ze precies van je vragen. Een dag je auto uitlenen betekent dat jij minder mobiel bent. Overwerken betekent dat je niet op tijd bent om je kind van school op te halen. Daarnaast ervaart niet iedereen het gevraagde op dezelfde manier. Misschien vindt die carrièretijger van een collega overwerken niet erg, maar jij hebt als ouder andere prioriteiten. Grenzen zijn dus persoonlijk en het is aan jou om ze aan te geven. Dat kan je niet van iemand anders verwachten. Lees daarom verder hoe je beter kan worden in je grenzen aangeven.

Maak van tevoren duidelijke afspraken

Vaak is het lastig om op het moment zelf nee te zeggen. De ander ervaart een probleem en legt dit bij jou neer. Voordat je het weet heb je al ja gezegd. Door van tevoren je grenzen aan te geven schep je duidelijke verwachtingen en zal je minder weerstand ervaren. Bijvoorbeeld: “Ja, ik kan vandaag overwerken, maar maximaal tot 17:30.”

Stel vragen voordat je akkoord gaat

Inzicht krijgen in wat er precies van je gevraagd wordt helpt met beoordelen of je de helpende hand reikt. Daarnaast weet de andere partij dat je niet zomaar met alles akkoord gaat. “Waarom moet dit vandaag af?” of “Waarom is dit zo belangrijk?”

Gebruik niet het woord 'nee' als je grenzen aangeeft

Veel mensen vinden het lastig om direct nee te zeggen tegen hun baas of vrienden. Indirect nee zeggen door met alternatieven te komen op hun verzoek maakt het afwijzen makkelijker en schaadt de relatie minder. “Vandaag kan ik hier niet mee helpen, maar ik kan het morgenochtend oppakken”.

Herstel de grenzen na noodgevallen

Nood breekt wet. Mocht je toch een keer extra je best doen om ergens mee te helpen, herstel hierna de gemaakte afspraken. Zo voorkom je dat het een patroon wordt om jou voor van alles te vragen. “Ik kan vandaag invallen voor Naomi, maar morgen pakken we de afgesproken taakverdeling weer op.”

Grenzen aangeven blijft lastig, maar door dit te oefenen kun je er beter in worden. Oefen het eerst in een veilige omgeving. Thuis of met vrienden voelt dit misschien makkelijker dan op werk. Uiteindelijk is het aan jou om de grens aan te geven en te bewaken.

Bron: HBR.org

De Gedragscoach ondersteunt personen en groepen met kennis over gedrag en gedragsverandering.
Bekijk het aanbod