Terug naar Blog
Medewerkers motiveren erkenning

Medewerkers motiveren. Het belang van erkenning.

Jun 09, 2021

De afgelopen decennia zijn we steeds meer gaan begrijpen over motivatie. We weten inmiddels dat werknemers niet alleen werken in ruil voor een financiële beloning. Factoren die intrinsieke motivatie stimuleren, zoals erkenning, blijken veel belangrijker voor de mate waarin een individu zich wil inspannen. Nu organisaties wereldwijd te lijden hebben onder de pandemie worden deze niet-financiële drijfveren nog belangrijker. Het is niet altijd mogelijk om werknemers meer financiële prikkels te geven zoals een hoger salaris of bonus.

Verschillende drijfveren in verschillende sectoren

De mate waarin werknemers intrinsiek of extrinsiek gemotiveerd zijn verschilt per sector. Zo zien we dat in private sectoren financiële beloningen meer van belang zijn dan publieke sectoren. Dat wil echter niet zeggen dat intrinsieke motivatiefactoren in deze sectoren niet van belang zijn. Een belangrijke intrinsieke motivatiefactor is de mate waarin iemands inspanning erkend wordt. Dit blijkt zo te zijn in zowel de publieke als private sector. Daarom bespreken we in dit artikel hoe je werknemers motiveert door erkenning.

Meer dan een schouderklopje

Het erkennen van iemands werk gebeurt vaak tussen neus en lippen door. Een kort bedankje aan het einde van de dag of een “Thanks!” op de email. Er zijn echter betere mogelijkheden om iemand te erkennen. Recent onderzoek suggereert dat symbolische onderscheidingen - zoals felicitatiekaarten, publieke erkenning en certificaten - de intrinsieke motivatie en prestaties aanzienlijk kunnen verhogen. Dit levert vaak ook een blijvende indruk achter bij de ontvanger.

Het belang van de afzender

Uitspraken zoals ‘Don’t shoot the messenger’ richten zich op het belang van de inhoud van een bericht, niet wie de boodschap brengt. Uit onderzoek blijkt echter dat als het aankomt op erkenning, de afzender zeker belangrijk is. We willen allemaal gezien worden door onze directe collega’s en manager, maar bijvoorbeeld ook door de directeur. Het is leuk om te horen dat ze ook boven in de organisatie op de hoogte zijn van je inspanningen. Kijk dus als organisatie naar hoe je medewerkers erkent voor hun inzet en wissel af in de afzender.

Publiekelijke erkenning

Het publiekelijk erkennen van iemands inspanningen kan de positieve impact kracht bijzetten. Veel bedrijven hebben al een plek op het intranet om een medewerker in het zonnetje te zetten of feliciteren werknemers met hun 25-jaar jubileum in het bedrijfsmagazine. Een belangrijke kanttekening hier, let erop dat je niet te vaak dezelfde persoon publiekelijk erkent. Dit kan ongemakkelijk voelen voor diegene.

Maak de erkenning specifiek

Medewerkers herkennen het verschil tussen een oprechte erkenning en een gehaast berichtje voor de vorm. Het is daarom belangrijk om de boodschap persoonlijk te maken. Het voelt voor de ontvanger alsof diens inspanningen zijn waargenomen en er aandacht is gestoken in het erkennen hiervan. Dus niet “Beste collega, dank voor jouw inzet!”, maar “Beste Yorick, jouw inzet vorige week voor project X heeft ons erg geholpen met de deadline. Dank daarvoor!”.

Bovenstaande tips kunnen je helpen om de intrinsieke motivatie van medewerkers te stimuleren. Door hier meer aandacht aan te besteden zal het ook steeds natuurlijker voelen om erkenning uit te spreken. Zo is erkenning een mooie toevoeging in een waarderende werkomgeving.

Wil jij advies in hoe je medewerkers intrinsiek motiveert?  Stuur mij een bericht voor een vrijblijvende kennismaking. 

*Bron: HBR.org

De Gedragscoach ondersteunt personen en groepen met kennis over gedrag en gedragsverandering. 
Heb jij een situatie op werk of privé waarin we kunnen meedenken? Stuur ons een bericht.
Neem contact op