Terug naar Blog
reactie negatieve feedback

10 meest voorkomende reacties op negatieve feedback

Jul 11, 2021

We herkennen allemaal het gevoel van in het beste geval goed bedoelde feedback en in het slechtste geval kritiek. Je kan het soms fysiek voelen en in een reflex bedenkt je brein allemaal redenen waarom de feedback niet correct is. Zo'n reactie is niet gek, maar er zijn betere manieren om om te gaan met feedback. Daarom bespreken we in dit geval de meest voorkomende reacties op negatieve feedback. Als je jezelf erin herkent, kan je er ook wat mee doen. 

Waarom voelt negatieve feedback zo naar?

Wanneer we negatieve feedback ontvangen worden we gewezen op iets wat beter had gekund. Dit terwijl je zelf vaak wel met de beste bedoeling aan de slag bent gegaan. Er is sprake van een gat tussen de gemaakte impact en jouw intentie. Vaak zijn we hier zelf blind voor, feedback kan dit gat opvullen. Juist omdat het ons wijst op een tekortkoming kan dit vervelend voelen. We worden geconfronteerd met zowel de tekortkoming als het feit dat we het zelf niet door hadden. Ons zelfbeeld wordt verstoord en we schieten in de verdediging om dit zelfbeeld overeind te houden.

Wat zijn de meest voorkomende reacties na negatieve feedback?

Ons verdedigingsmechanisme wat geactiveerd wordt wanneer iemand ons wijst op een tekortkoming, probeert op verschillende manieren de schade te beperken. Zo wordt de feedback gerelativeerd, weerkaatst of genegeerd óf wordt zelfs de feedbackgever opzij geschoven. Hieronder staan de 10 meest gehoorde reacties op negatieve feedback.

  1. We pakken de slachtofferrol op. "Dit is niet mijn fout"
  2. We zijn er trots op. "Klopt, maar het is een goed iets."
  3. We ontkennen het. "Dat doe ik niet."
  4. We beschuldigen anderen. "Het is de schuld van anderen, zij doen het verkeerd."
  5. We minimaliseren het. "Neejoh, dit is echt niks bijzonders."
  6. We vallen de ander aan. "Misschien heb ik dit gedaan, maar jij hebt dat gedaan!".
  7. We leveren tegengesteld bewijs aan. "Anderen zeggen juist dat ik het goed doe."
  8. We proberen het weg te lachen. "Ja, dit is echt het einde van de wereld he..."
  9. We overdrijven. "Shit, ik heb het echt helemaal verknald..."
  10. We halen de ander onderuit. "Hier weet jij helemaal niks vanaf."

Hoe ga je beter om met feedback?

Als je je herkent in een van de bovenstaande reacties sta je niet alleen. Het zijn stuk voor stuk reacties die ons zelfbeeld in stand proberen te houden en de feedback van de ander proberen te mitigeren. Stiekem weten we wel dat dit ons op de lange termijn niet verder helpt, maar het is lastig goed te reageren. Het belang van goed reageren op negatieve feedback mag echter niet onderschat worden. Hoe vervelend het ook is om te horen, het wordt vaak wel met de juiste intentie gegeven. Om je te helpen groeien.

Je kan dus maar beter oefenen met goed reageren op negatieve feedback. Ten eerste zorgt goed reageren op negatieve feedback ervoor dat de ander dit in de toekomst blijft doen. De toegepaste gedragsanalyse leert ons dat verwachte consequenties ons gedrag vormen. Op het moment dat je niet goed reageert op feedback, zal de ander het gedrag van het geven van feedback niet herhalen. Je leert het gedrag af. Op het moment dat je goed reageert en de ander bedankt voelt de ander zich beloont in zijn of haar gedrag en zal het gedrag herhaald worden. Als je wilt blijven groeien, kan je er maar beter voor zorgen dat mensen feedback durven te geven.

Ten tweede zorgt goed reageren op negatieve feedback dat je er meer uit haalt. Door de feedback niet serieus te nemen mis je ook de kans om er van te leren, zelfs als ook maar 10% van de feedback correct zou zijn. Als jij naar buiten de feedback opzij schuift, is de kans dat je van binnen er naar luistert ook veel kleiner. Je stelling is namelijk al dat het niet correct is, dus waarom zou je er ook maar iets mee doen. Je ontzegt jezelf dus de kans er iets van te leren. 

Om jezelf beter te leren kennen kan je iemand vragen om negatieve feedback te geven. Probeer op te merken wat dit met je doet en wat jouw eerste reflex is op de feedback. Door je bewust te zijn van je reflexes kan je hier in de toekomst beter op letten. Zo kan simpelweg reageren met "Dank je wel, ik waardeer de moeite die je neemt om dit te delen" al helpen. 

Bron: HBR.org

De Gedragscoach ondersteunt personen en groepen met kennis over gedrag en gedragsverandering. 
Heb jij een situatie op werk of privé waarin we kunnen meedenken? Stuur ons een bericht.
Neem contact op