Terug naar Blog
mindfulness gewoonte

Dit is hoe je van mindfulness een gewoonte maakt

Jun 01, 2021

De voordelen van mindfulness zijn bekend. Mensen die mindfulness beoefenen ervaren minder stress, minder angst en zijn over het algemeen gelukkiger. Maar hoe zorg je ervoor dat ook jij hier de vruchten van kan plukken? Hoe wordt mindfulness een vaste routine net als je tandenpoetsen? In dit artikel helpen we je op weg.

We herkennen het namelijk allemaal wel. Na meerdere positieve verhalen te hebben gehoord over een bepaalde gewoonte wil jij dit ook gaan toepassen in je leven. In dit geval is dat dus het beoefenen van mindfulness. Per dag 10 minuten mediteren is een beperkte tijdsinvestering, als je kijkt naar de genoemde voordelen. Vol goede moed start je op dag 1, maar op dag 3 komt er echt wat belangrijks tussen. Je spreekt met jezelf af dat je het de volgende dag weer oppakt. Twee dagen later kom je erachter dat je er helemaal niet meer aan hebt gedacht en je komt tot de conclusie dat mediteren niks voor jou is.

Betere keuzes maken vraagt meer dan discipline

Ten onrechte denken we vaak dat betere keuzes maken afhangt van discipline. Discipline hebben we allemaal in verschillende mate, dus logisch dat gewoontes bij jou nooit lang standhouden. Dit is echter maar een klein onderdeel van het maken van betere keuzes. Minstens zo belangrijk is je bewust zijn factoren die bepaald gewenst gedrag stimuleren en factoren die tegen je werken. Iedere gewoonte heeft zo zijn eigen stimulerende hulpbronnen om. We bespreken hieronder 4 factoren die mensen helpen van mindfulness een gewoonte te maken.

Vind een mindfulness community

Door alle meditatie-apps denken veel mensen dat mindfulness iets is wat je alleen nastreeft. Hoewel het zelfstandig beoefenen via opnames erg toegankelijk is, werd meditatie oorspronkelijk vooral samen beoefend. Dit biedt meerdere voordelen. Ten eerste zet je sneller door als je met anderen hebt afgesproken. Ten tweede dienen anderen als sociale support. Ze kunnen je inspireren met hun progressie en uitdagingen kunnen gedeeld worden. Als je zelf meer mindfulness wil beoefenen kan een community je helpen. Misschien zijn er wel like-minded collega’s op je werk of zijn er al beoefenaars die samenkomen in je woonplaats. Google is your best friend.

Spreek een vast mindfulness-moment met je zelf af

De structuur die een community biedt kan je zelf ook meer nabootsen. Spreek met jezelf een vast dagelijks moment af. Zo hoef je mindfulness niet iedere dag opnieuw te plannen, maar weet je wanneer je wat tijd voor jezelf neemt. Daarnaast heeft iedereen een andere voorkeur qua tijdstip. Liever in de avond na een drukke werkdag of in de ochtend, als start van de dag. Bijkomend voordeel is dat je omgeving ook weet wanneer je liever niet gestoord wordt.

Volg een cursus of instructeur

Meditatie via een app of opname werkt laagdrempelig. Op deze manier kan je de basics leren op je eigen manier. Wil je dit sneller leren of verder gaan dan de basics? Dan kan je zoeken naar een lokale cursus. Deze kan helpen om obstakels waar je zelf tegen aan loopt te overkomen. Op deze manier blijf je niet telkens tegen dezelfde obstakels aanlopen of haal je nog meer voordelen uit je mindfulness-gewoonte.

Pas je verwachtingen aan

Een teleurstelling is vaker het resultaat van een verwachting dan van de prestatie. Natuurlijk hebben we allemaal hoopvolle verwachtingen, anders zouden we er helemaal niet aan willen beginnen. Progressie is echter vaak niet lineair. De ene meditatie-sessie zal beter gaan dan de ander. Soms zal het een dag minder gaan. Laat van te oren je verwachtingen varen.  Geef het een goede tijd om te ervaren welke voordelen het jou brengt.

Om mindfulness te beoefenen hoef je niet de discipline te hebben van een monnik. Experimenteer met bovenstaande tips om van een mindfulness een gewoonte te maken. Het zal het waard zijn.

*Bron: HBR.org

De Gedragscoach ondersteunt personen en groepen met kennis over gedrag en gedragsverandering.
Bekijk het aanbod