Terug naar Blog
Wat typeert Millenials en

Wat typeert Millenials en waarom geven ze zoveel problemen?

Oct 08, 2021

Over geen enkele generatie wordt zoveel gesproken als de Millenial. De groep mensen die grofweg tussen 1980 en 1995 geboren is, bezorgd menig werkgever kopzorgen. Wat typeert Millenials en waarom geven ze zoveel problemen?

Kenmerken van de Millenial vaak negatief

Vraag iemand hoe hij of zij kijkt naar de Millenial en je krijgt vaak negatieve kenmerken terug. Ze zouden lui zijn, komen vaker in een burn-out terecht en hebben vaak een probleem met autoriteit. Om maar iets te noemen. De vraag is wel of die typering recht doet aan wat de Millenial eigenlijk is. In dit artikel begin ik bij het begin. Wat is een Millenial nu eigenlijk, als je het vanuit de gedragswetenschap zou aanvliegen?

Wat is een Millenial nu eigenlijk?

De wetenschap van de Gedragsanalyse stelt dat de mens een optelsom is van drie factoren. Ook de Millenial valt wat mij betreft onder deze definitie. Hieronder ga ik als Gedragscoach in op de drie factoren die ieder mens, dus ook de Millenial maken. 

1. Aanleg

De eerste van de drie factoren is aanleg. Je wordt geboren met een bepaalde aanleg. Iedereen is genetisch geladen met bepaalde voorkeuren en -jawel- onlogische afwijkingen. Het blijkt dat we helemaal niet de rationele wezens zijn die we heel lang dachten te zijn. We doen onlogische en soms ronduit domme dingen en we doen dat allemaal. Daarnaast hebben we ook persoonlijke voorkeuren en allergieën. Je kunt niet heen om de aanleg die je hebt. Wel is het mogelijk om er goed mee om te (leren) gaan. Voor de Millenial is deze aanleg dezelfde als van andere generaties. Hier ontstaat dus niet het verschil.

2. Ervaringen

Vanaf je geboorte begin je met het ervaren en leren van dingen. Dat proces gaat door tot en met vandaag. Je leert taal, normen en waarden, je krijgt door wat emoties zijn en je geeft betekenis aan relaties. Je haalt wel of niet je rijbewijs, een duikbrevet of leert één of meerdere vreemde talen. Ervaringen op het werk, in de liefde, in vriendschappen en op de snelweg; je maakt van alles mee. Dit 'vormt' jou als persoon. Alles wat je hebt ervaren, al jouw associaties, maakt dat je vandaag bent wie je bent geworden. Het is belangrijk om goed in kaart te hebben voor jezelf wie je bent geworden. Willen we de Millenial begrijpen, dan moeten we vooral nadenken over hoe de Millenial gevormd is.

Lees ook:Ieder gedrag is logisch. Voor degene die het gedrag laat zien.

3. Omgeving

Tenslotte je omgeving. Je neemt jouw Aanleg en Ervaringen mee in de dingen die je op dit moment doet. Jij dient je te verhouden tot je omgeving. Maar hoe passend is die omgeving voor jou persoonlijk? Voordat je jezelf in het verkeer met een auto mag verplaatsen, leren we je eerst de vaardigheden aan. Klinkt logisch toch? Maar hoe zit het met je eerste liefde, de eerste baan, relaties, samenwerken, of een potje Monopoly zonder dat je het ooit eerder speelde? Hoeveel training kreeg je toen? We blijken soms helemaal niet in staat om om te gaan met onze omgeving. De omgeving is in zo'n geval niet passend en dat levert een bepaalde vorm van spanning op. Dat noemen we ook wel 'stress' en ja, ook daar is een 'stress coach' voor. We moeten soms omgaan met een omgeving, ondanks dat we niet geleerd hebben hoe we dat moeten doen. Als we nadenken over de Millenial, dan moeten we stil staan bij hoe 'passend' de vorming van de Millenial is ten opzichte van de omgeving waarin hij of zij zit. Zeker als het op werk aankomt, dan zit hier vaak veel afstand tussen. 

Wat heeft de Millenial gevormd?

Van de drie elementen is onderwerp 2 de meest wezenlijke in mijn coaching van Millenials. Als we de Millenial willen begrijpen, dan moeten we vooral goed nadenken over hoe hij of zij gevormd is. Een aantal voorbeelden.

Techniek is heel normaal

Tijdens de tienjaren worden Millenials al (zeer) vaardig met techniek. De opkomst van de mobiele telefoon heeft parallel gelopen met het opgroeien van de Millenial. Nog voordat ouders het gebruik van de mobiele telefoon konden begeleiden, waren de kinderen al op pad. Hun normaal is dat je met een druk op de knop spullen bestelt aan de andere kant van de wereld, tot op de deurma thuisbezorgd. Vrienden maken kan met honderden tegelijk via social media en -belangrijk- je hoeft er niet voor naar buiten. Een foto maken doe je in een fractie van seconde, altijd en overal. Het resultaat is onmiddellijk inzichtelijk. Wat typeert Millenials en techniek? Direct, hier en nu is tweede natuur.

Aandacht is heel gebruikelijk

Een foto laten zien aan anderen hoeft niet meer te wachten tot je jarig bent en familie langskomt. Aandacht komt met bakken op je af op het moment dat je via social media om aandacht vraagt. Wezenlijk, echt fysiek contact leggen is hiervoor niet (meer) nodig. De mensen met wie je wel verdiepend contact hebt, zijn voorgeselecteerd uit de enorme berg aan potentiële contacten. Beperkt zijn tot je eigen postcode gebied is iets uit de vorige eeuw. Iedereen is nu een potentiële vriend. Je kunt vervolgens via social media met een selecte groep doorredeneren op je bestaande gedachten. Wat typeert Millenials en contact met anderen? Het gaat vooral over aandacht krijgen en niet zozeer aandacht geven.

Welvaart is het normaal

De welvaart in de Westerse wereld heeft de afgelopen decennia niet stilgestaan. Welvaart is voor veel Millenials het normaal. Dat heeft zich niet alleen vertaald in veel kado's met Sinterklaas of extravagante kinderfeestjes. Ik denk te zien dat Millenials veel later dan andere generaties geforceerd zijn tot een bijbaantje. De vorming van werk en daarmee de socialisatie in het arbeidsproces is vaak uitgebleven. Omdat ouders het ook relatief goed hadden is de noodzaak om kinderen op jonge leeftijd te dwingen om aan het werk te gaan voor eigen zakgeld, achterwege gebleven. Zo kan het voorkomen dat Millenials pas op hun 25e hun eerste werkdag meemaken. Dit tot verbijstering van hun werkgever. En collega's. Wat typeert Millenials en welvaart? Ze starten gemiddeld laat, soms heel laat met werkervaring opdoen.

Wat typeert Millenials en waarom geven ze zoveel problemen?

De Millenial geeft geen problemen, maar de Millenial vertoont ander gedrag dan andere generaties gewend zijn. Dit heeft alles te maken met hoe ze gevormd zijn. Welke praktische consequenties zitten er aan de vorming van de Millenial?

  • De Millenial lijkt 'ongeduldig' voor omstanders, maar blijkt het normaal te vinden dat zaken nu en onmiddellijk tot stand komen;
  • Veelvuldig aandacht krijgen na een actie is gebruikelijk, dus de Millenial begrijpt vaak niet waarom hij / zij niet 'gezien' wordt op de werkplek;
  • Het is voor de Millenial minder gebruikelijk om wezenlijke aandacht te geven aan anderen. Dit kan als afstandelijk en egocentrisch overkomen;
  • De werkplek kan voor een Millenial zeer verstorend overkomen. Je moeten gedragen naar een sociale norm die je niet zelf hebt bedacht, is soms nieuw;
  • Als welvaart voor de Millenial gebruikelijk is, is veel geld verdienen om alles te kunnen kopen wat je nodig hebt ook logisch.  

De Gedragscoach begeleidt Millenials bij het begrijpen van de (professionele) wereld om hen heen. Daarnaast is het ook belangrijk dat de werkgever en het team waarin de Millenial werkt begrijpt waarom de afstand tussen de Millenial en de werkplek soms groot is. De Millenial geeft daarmee niet zozeer 'problemen', als wel dat er werk verzet moet worden om de werkomgeving passend te maken voor deze generatie, en andersom.

Lees ook: De mens stelt zijn eigen beleving centraal. Welke gevolgen heeft dat?

De Gedragscoach ondersteunt personen en groepen met kennis over gedrag en gedragsverandering. 
Heb jij een situatie op werk of privé waarin we kunnen meedenken? Stuur ons een bericht.
Neem contact op